donderdag 22 juni 2017

Filmrecensie:'' Inside Out''

Afbeeldingsresultaat voor inside out
Je hebt een leven opgebouwd in een stad vol mooie herinneringen en je ouders besluiten om een nieuwe wending in hun leven te maken. Samen met heel het gezin verhuis je naar een nieuwe plek. Je kent er niemand en het liefst van al zou je gewoon in je vertrouwde omgeving willen blijven. Klinkt het u ook zo bekent in de oren? ''Inside Out'' is een Amerikaanse animatiefilm vol humor, waarbij verschillende emoties worden weergegeven op een kindvriendelijke manier. Pete Docter deed er 3 jaar over om het volledige concept te bedenken. De film werd 95 keer genomineerd en won 93 prijzen. Terecht! Het is een prachtig verhaal en een zeer mooi concept. De film bracht zo'n 860 miljoen dollar op. Riley woont samen met haar ouders in Minnesota. Op een dag besluiten haar ouders om te verhuizen naar San Fransico. Riley's leven staat op z'n kop. Dit is een veelvoorkomend probleem. Pete Docter baseerde zich op eejeugdervaringHij regisseerde talrijke andere animatiefilms zoals ''Up'', ''Toy Story (2)''''Monsters University'' ,… Hij won een oscar voor de animatiefilm ''Up''.

De personages stellen elk een emotie voor. Aan de hand van kleuren, uitstraling, stemgeluid en lichaamstaal is het meteen duidelijk over welke emotie men spreekt. Joy heeft om zich heen een mooi blauw-gele gloed. Het is meteen duidelijk dat zij de emotie plezier uitdrukt, omdat ze veel energie uitstraalt. Verdrietig wordt in het blauw voorgesteld. Dit wijst naar de blauwe kleur van tranen. Het groene personage staat voor de emotie afkeer. Zij wordt weergegeven door een truttig meisje, die zeer negatief denkt over alles. Wanneer het rode personage zich boos maakt, ontstaat er een vlam boven zijn hoofd. Dit staat voor boosheid. De laatste emotie wordt voorgesteld door een paarslang en klunzig mannetje. Door middel van zijn handelingen merk je meteen op dat hij deze emotie bang uitdrukt. Pete Docter koos bewust voor 5 personages/emoties. Uit onderzoek bleek dat de aanwezigheid van 5 kernemoties zichtbaar zijn bij de mens. Dit zijn ook de meest bekende emoties. Kinderen worden het eerst geconfronteerd met deze 5 kernemoties. Later leren ze om meer specifieke emoties te beschrijven. De film is voor kinderen makkelijker te begrijpen, omdat ze deze emoties herkennen.

''Inside Out'' betekent letterlijk ''binnenstebuiten''. Achter deze titel schuilt een levensles. Het is belangrijk om je emoties uit te spreken en te tonen aan de buitenwereld. Dit helpt om moeilijke gebeurtenissen in je leven te verwerken. Mensen worden geleid door emoties. Dit gebeurt letterlijk in de film. De emoties/ personages wonen in de bestuurkamer van Riley's hoofd. Op een zeer leuke en speelse manier vechten de emoties om hun eigen willetje door te drijven. De film zit vol humor. Als je concept en de betekenis van de film doorhebt, besef je dat het op een toffe manier wordt weergegeven, zodat het zowel voor kinderen als volwassenen aangenaam is om te kijken. De film zit boordevol levenslessen en herkenbare situaties.

Ieder heeft zijn eigen waarden en ontwikkelt zijn eigen persoonlijkheid. Pete Docter maakte gebruik van persoonlijkheidseilanden. Jouw persoonlijk wordt vaak gekoppeld aan de positieve of negatieve herinneringen uit je verleden. Riley is een doodgewoon meisje, die zich samen met haar 2 ouders ontwikkelt doorheen de jaren. Ze vormt persoonlijkheidseilanden die voor haar waardevol zijn. Haar persoonlijkheid is ontstaan door kernherinneringen. Ook dit is op een zeer toffe en makkelijke manier weergegeven. De herinneringen worden voorgesteld door glazen bollen, waar je in kan kijken. Als je de bol vastneemt, speelt het moment zich opnieuw af. Deze herinneringen zijn zeer toepasselijk en herkenbaar voor velen. Pete Docter bedacht een zeer ludieke manier. Wanneer er een herinnering wordt opgeslagen, wordt de herinnering in een glazen bol gestoken. Vervolgens legt hij een weg af zoals een knikkerbaan. Uiteindelijk komt de bol terecht in een kast en deze kast verdwijnt op het einde van de dag naar het lange termijngeheugen. Een knikkerbaan klinkt ook wel bekend in de oren. Op een zeer toffe manier wordt je herinnerd aan je kindertijd. Over elk aspect in de film is zeer goed nagedacht en dat is zeker en vast zichtbaar.

De film is echt een aanrader voor het hele gezin. Het kijkt zeer vlot en achter de film schuilen mooie lessen. ''Inside Out'' werd vertaald naar het nederlands en is daarom toegankelijk  voor kinderen jong en oud. Ekomen veel nuttige onderwerpen aan bot. Het is zeer leerrijk en plezierig om naar te kijken. Op visueel vlak is de film verbluffend. De films, die Pete Docter regisseerde, vertellen elk een bloedmooi verhaal. Hij toont het emotionele op een kindvriendelijke en goed begrijpbare manier. ''Inside Out '' is één van de beste animatiefilms die hij regisseerde. Echt een topper!

Geen opmerkingen: